ב.מ.וו הציגה את דגם הפנאי הקומפקטי (C-SUV) שלה, X1, ב-2009 והייתה ראשונה בין מותגי היוקרה עם דגם שכזה. בניגוד לדרך בה הלכו אלה בהמשך, X1 המקורי התבסס על רצפת הנעה אחורית, כזאת ששירתה את סדרה 3 מאותה תקופה (E90) והיה לו אותו בסיס גלגלים (276 ס"מ).
 

הקשר, פרטים

דגם זה הוצע עם הנעה כפולה וגם עם אחורית, ובגרסה זו נהיגה בשבילים הייתה חוויה ייחודית. אבל גם כאן – וכמו במשפחתית הקומפקטית סדרה 1 (קטגוריה C) – ב.מ.וו עברה במחצית העשור לרצפת הנעה קדמית. הדור השני נחנך ב-2015 והתבסס על פלטפורמה UKL שפותחה גם עבור מותג מיני. 

אותה פלטפורמת הנעה קדמית זו, בגרסה משודרגת, משמשת גם בדור השלישי שהוצג ב-2022, וזה, ראשית, גדול מקודמו. בסיס הגלגלים הוארך ב-2 ס"מ ל-269.2 ס"מ והאורך ב-6 ס"מ ל-450 ס"מ, הרוחב התרחב ב-2.5 ס"מ ל-184.5 ס"מ והגובה עלה ב-3 ס"מ ל-164 ס"מ.

שנית, X1 עשיר מקודמו במקורות הנעה. הדגם מוצע עם מנועי בנזין ודיזל מוגדשים, בגרסה היברידית-נטענת וגם בכל-חשמלית, iX1

ב.מ.וו X1
צילום: תומר פדר

בשלב זה מוצעות בישראל גרסת 18i – טורבו-בנזין עם מנוע 1.5 ליטר ו-136 כ"ס אותה בחנו – וגרסת iX1 שיש לה 2 מנועים והספק גדול בהרבה: 313 כ"ס. 

הגרסה שנבחנה מוצעת בשתי רמות גימור; 'סטייל' ב-285,000 שקלים ו-'M-ספורט' שמחירה 295,000 שקלים והיא זו שהייתה ברכב המבחן. במפרט האבזור של זו בולמי זעזועים נשלטים מכנית וגם: תאורת לד אדפטיבית, חישוקי "18, גג זכוכית, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושב הנהג, בקרת אקלים דו-אזורית ופתחי מיזוג לאחור, פקדי הילוכים בהגה, ריפוד דמוי עור.

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, תיקון סטייה, ניטור היקפי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. יצוין כי ניטור אקטיבי של שטח מת אינו בכל המכוניות שבמלאי וגם לא היה ברכב ההדגמה בגלל משבר השבבים. 

ב.מ.וו X1 מבחן דרכים
צילום: תומר פדר
 

עיצוב, נראות

עיצוב לא היה הצד החזק ב-X1; הדור הראשון נראה כמו סטיישן, ואילו השני היה מעט רכרוכי בהתייחס לנדרש בדגמי הפנאי. לדגם החדש מקדם הופעה בוטה בהרבה. הממדים המוגדלים הם הבסיס, השבכה המודגשת והאנכית היא ההתחלה, מפתחי הגלגלים הרבועים ההמשך, החלק האחורי מסיים במופע בולט. 

זה לא בהכרח מוצלח מכל כיוון, החזית הגדולה והשבכה המעט מגושמת כאילו ותוכננו ל-X5 הגדול בהרבה. מנגד, החלק האחורי ראוי מאוד, עם קווי תאורה הדומים לאלה שב-XM הגדול, ועם ספוילר עילי ודיפיוזר תחתי עיצוב לאחוריים עיצוב מושך. 

ב.מ.וו X1 פנסים אחוריים
צילום: תומר פדר
 

תא הנוסעים

שינוי משמעותי נעשה גם בתא הנוסעים בכלל, בסביבת הנהג בפרט. בזו בולט בעיקר צג "10.7 קעור החובר למחוונים מוקרנים, כולם בניהול הדור ה-8 של i-דרייב, וכמותם פגשנו בדגמים יקרים יותר.

התוצאה אפשרויות תפעול רבות, כמעט כולן דרך הצג הגדול, וגם סרבול בביצוע בגלל המעבר בין תפריטים. בנוסף, בגרסה הפשוטה של המולטימדיה אין חוגה בין המושבים והדבר מקשה. מצד שני לחצנים לקיצורי דרך ברורים יחסית ומקלים על המלאכה, גם אם קשה להתלהב ממצבי ניהוג/אווירה עם שמות בהשראה ניו-אייג'ית.

ב.מ.וו X1 קונסולה מרכזית
צילום: תומר פדר

קווי דיפון הדלתות וסביבת הנהג נאים ומקוריים, עם חלוקה לא-סימטרית לפתחי האוורור וקונסולה/ידית מרכזית "צפה" שמתחת לה חלל אחסון ועליה, לחצנים לקיצור דרך ובורר הילוכים זעיר; מצב החניה (P) משמש גם כבלם חנייה. מלפניה התקן מואר שאוחז בסלולר על משטח הטעינה באופן נוח. 

האווירה נעימה ושילוב הגוונים נאה, אבל חלקים לא מבוטלים מחומרי הדיפון עשויים פלסטיק קשיח, והמתגים שעל גלגל ההגה נראים פשוטים.

ב.מ.וו X1 סביבת נהג
צילום: תומר פדר

מושב הנהג נאה, תפעולו חשמלי (למושב הנוסע תפעול ידני), אך אין כיוון להקשחת מסעד הגב, דבר הפוגע בנוחות. תנוחת הנהיגה אינה מושלמת ואינה גבוהה דיה לסוג רכב שכזה.

מאחור המרחב נאה, מרווח הרגליים גדול ומרווח הראש טוב למרות גג הזכוכית הענק. ברמת הגימור הזו ניתן להזיח את המושב האחורי (לטווח של 13 ס"מ) ולכוון את זווית המסעד המתפצלת לשלושה חלקים.

נפח תא המטען טוב, המבנה יעיל ושימושי, והתפעול החשמלי מוסיף לנוחות השימוש. 

ב.מ.וו X1 תא מטען
צילום: תומר פדר
 

מנוע וביצועים

מפרט המנוע ומערכת ההעברה דומה לאלה שדגם הפורש. מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר 3 צילינדרים המייצר 136 כ"ס ב-4400-6500 סל"ד ו-23.5 קג"מ ב-1500-4000 סל"ד. התיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 9.2 שניות והמהירות המרבית היא 208 קמ"ש. 

עם זאת, בדגם החדש פעולת המנוע חלקה מקודמו וזו של התיבה נעימה יותר. רעידות האופייניות למנועים עם שלושה צילינדרים כמעט ואינן מופיעות, הרעש מוחרש היטב ורק קמצוץ מהצליל הספורטיבי מגיע לאוזן. פעולת התיבה כאמור נעימה כמעט בכל תרחיש נהיגה. כאן נציין כי בזחילת חניה פעולתה אינה זורמת ועם תחילת תנועה נרשמת מעט השתהות.

ב.מ.וו X1 מנוע וביצועים
צילום: תומר פדר

לפי הנתונים, הרכב רחוק מלהרשים בביצועיו בכלל, בוודאי ביחס לרכב מגודל של מותג יוקרה; הרי לקיה ספורטאז' בסיסי יש יותר. אלא שבפועל חטיבת הכוח יעילה – הרבה בזכות נתון המומנט הראוי ולא פחות בגלל רצועת הכוח המאוד רחבה (5000 סל"ד) – בעיקר בתנועה עירונית, פרברית וגם מהירה יותר. עם זאת, במהירות גבוהה ותחת עומס של עקיפה בתנאים מכבידים או עלייה ממושכת, הביצוע אינו מתעלה ובקצה ברור שהמערכת מתאמצת. בנוסף, בעקיפות כאלה בולטת יותר השהיה שמקורה בפעולת התיבה.

ברמת הגימור שנבחנה פקדי הילוכים מאחורי ההגה, ולחיצה ארוכה על זה האחראי להורדת הילוך תכניס את הרכב למצב 'בוסט' לעשר שניות עם ספירה לאחור במחוונים; זה יותר גימיק מאשר שינוי מאוד מורגש, אבל זה מאפשר להיכנס במהירות למצב 'ספורט'. 

לאורך הדרך הפגין הרכב אופי חסכוני. בתוואי המבחן שהיה מאמץ הצריכה הייתה 12.4 ק"מ/ל', ובשיוט נעה בין 14.5 ל-16 ק"מ/ל'.

ב.מ.וו X1 בנסיעה
צילום: תומר פדר
 

נוחות, התנהגות

ברמת הגימור 'M-ספורט' מרכב המונמך קלות להתאמה טובה יותר במצבים דינמיים, בולמים אדפטיביים הנשלטים מכנית, היגוי ספורטיבי והצמיגים הם 225/55-18 (ב'סטייל' 205/65-17).

נוחות הנסיעה בעיר טובה עם מעבר על שיבושים קלים או בינוניים, וכך גם מחוצה לה. על מפגעים גדולים יותר כמו בורות או שיבושים רוחביים בכביש המשפיעים על שני הגלגלים, הנוחות טובה פחות והם מורגשים יותר מדי. רעשי הרוח נשמעים ורעשי הכביש סבירים. 

בשבילים נוחות הנסיעה טובה, אך הרכב אינו משדר חוסן מבני עם מעבר על שינויי גובה בוטים. 

ב.מ.וו X1 נוחות והתנהגות
צילום: תומר פדר

כאמור, ל-'M-ספורט' מרכיבי מפרט המכוונים אותו ליכולת דינמית משופרת. התפוקה של המנוע אינה מסוגלת לאתגר את היכולת של הרכב, אבל בפניות מהירות מפגין X1 כי הוא רכב שיכולתו הדינמית בהחלט נאה. ההיגוי כאן הוא כזה המביא לתחילת הפניה מיד עם היציאה ממרכז ההגה והוא עושה זאת באופן נמרץ. ברגע הראשון זה מעט מפתיע, אבל בנהיגה דינמית הדבר מעניק יתרון בגלל צמצום השטח המת. משקל ההגה ברגיל קל מדי, אבל ב'ספורט' הוא משתפר.

זינוקים החלטיים יגרמו ללוחמת הגה קלה וזו יוצרת סוג של דרמה, וכך גם בקרת היציבות המנסה לחקות פעולה של דיפרנציאל מוגבל החלקה. לבלמים פעולה נכונה וצפויה. 

ב.מ.וו X1 שבילים
צילום: תומר פדר
 

סיכום, תמורה

ב.מ.וו X1 החדש טוב מקודמו – בהופעה, באבזור, בהתנהלות – ועומד היטב מול מתחריו המיוחסים האחרים. 

אלא שדגם זה בגרסת 18i שנבחנה מדגיש את הבעייתיות המובנית בתמורה למחיר בדגמי פנאי קטנים של מותגי יוקרה. כאן בולט בעיקר ההספק הנמוך, 136 כ"ס, וזה ביחס למחיר, 295,000 שקלים, מבליט מאוד את הבעייתיות הזאת.

BMW X1
צילום: תומר פדר